Photobucket

søndag 4. september 2011

Parade!

Hei!

Nå kommer min opplevelse av den veldig tradisjonelle "Paraden" som vi var med på i går. Først av alt må jeg si: "wow!". Hele opplegget rundt denne tradisjonen var helt annerledes enn jeg hadde tenkt meg! Det hele startet med oppmøte ved Riga Dome i selve sentrum av byen. Der stod fakultetene oppstilt, side ved side, og kledd i klær, frakker m.m, som viste hvilket fakultet man hørte til. Vi stilte selvsagt i hvite legefrakker med den berømte sykehussengen med ambulanselys på, og med en typisk "17-mai fane" lignende de barneskoleelevene bærer rundt på.

Selve seremonien starter med at deler av ledelsen talte. Siden vi verken snakker latvisk, eller kjenner særlig mange (ansattes)fjes, ble vi egentlig bare stående å se på alle de nokså merkelige menneskene som hadde møtt opp. Det var helt tydelig at denne tradisjonen er noe som latviske ungdommer setter høyt og ser veldig frem til. Paraden har nok samme tradisjon og glede som russetiden har hjemme i Norge.

Hele paraden kalles for "Aristoteles", og det var da selvsagt naturlig at Aristoteles selv kom for å tale. Så da stod det en fint utkledd eldre herremann og talte. Hva han sa, vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at det handlet om at vi nå entrer en ny epoke i livet, og at vi må arbeide flittig og være gode represetanter for de yngre elevene. Det var egentlig det som gikk igjen i enhver tale vi fikk oversatt av en eldre student ved Universitetet.

Mellom alle talene underholdt Universitetets kor med alt fra opera til typisk kormusikk. De sang også skolens sang, som forøvrig var ganske fin! Skulle bare ønske jeg visste hva de sang om, hehe!

Etter nesten to timer med taler, sang og annen underholding begynte endelig toget å ta form. Fakkler og flagg ble delt ut blant de ulike fakultetene. Vi gikk som fakultet nummer 6 i rekken. Rektoren vår gikk først, utkledd i sin "formelle uteksaminerings-uniform". Vi gikk stolte bak og ropte "Medicīnas studenti ir labākais!" som betyr "Medisinstudentene er de beste!".

Folk fra hele byen hadde møtt opp og stod langs gjerdene. Politiet holdt folk vekke, så de ikke skulle nærme seg toget eller vi som gikk i det. Det hele minnet nesten litt om når kongen kommer med politieskorte. Folk vinket og jublet om vi vinket tilbake! Det hele var utrolig spesielt, men gøy! Etter en god runde i byen, var paraden over. Da var det gjort klar for fest på hovedbygget. Denne varte til kl. 6 om morgenen, dagen etter. Jeg for min del avsluttet tidlig, ettersom at jeg hadde undervisning kl. 08.30 dagen etter.

Alt i alt synes jeg dette var en flott tradisjon!

Nå skal jeg se på "Alt for Norge" før jeg finner sengen. Begynner ikke på Universitetet før kl. 12:15 i morgen - luksus!

Og husk: Medicīnas studenti ir labākais!



2 kommentarer:

  1. Hei! Eg har så lyst å byrja på medisinstudiet, enten i Noreg eller i utlandet. Kan eg senda deg ein mail med spørsmål?

    Håpe på svar!

    Beste Helsing Ida Andrea

    SvarSlett
  2. Hei Ida Andrea :-) Selvsagt kan du sende meg en mail :-) Skal svare så godt jeg kan!

    SvarSlett